Outsourcing vs Outstaffing, wat is het verschil? En wat moet je kiezen?

Wat is de beste keuze?
Er is één vraag die vaak bij ons terug komt: wat is beter: outsourcing of outstaffing (outsourcing vs outstaffing)? En wat is het verschil tussen beide? Met andere woorden: wat is het meest efficiënt, om een extern team in het buitenland te huren of om de volledige ontwikkeling aan de ontwikkelpartner over te laten?

Aangezien steeds meer bedrijven naar afgelegen en goedkopere locaties zoeken om hun budgetten voor ontwikkeling te optimaliseren, is het de moeite waard om te vertellen in welke gevallen outsourcing uw keuze zou moeten zijn en wanneer u de voorkeur dient te geven aan outstaffing.

Outsourcing vs outstaffing
Laten we beginnen met uit te leggen wat het verschil is tussen outsourcing en outsourcing van software.

Een outsourcingprovider werkt meestal aan een project, wat betekent dat de klant de outsourcingprovider het hele project van A tot Z toevertrouwt. De klant heeft zelden toegang tot het ontwikkelteam zelf en de ontwikkelaars kunnen op meerdere projecten tegelijkertijd werken (afhankelijk van de gemaakte afspraken).

Outstaffing is een vorm van op afstand samenwerken met een ingehuurde ontwikkelaar. Hij/zij vervult alle taken voor uw bedrijf, maar is officieel in dienst bij een ander bedrijf (de ontwikkelpartner). Deze laatste fungeert als werkgever en is dus verantwoordelijk voor lonen, bonussen, apparatuur die aan een werknemer wordt toegekend. Terwijl u als klant de ontwikkelaar taken en opdrachten verstrekt. Bij deze vorm van dienstverlening is dus de ontwikkelpartner verantwoordelijk voor het inhuren en onderhouden van een team dat volledig tot uw beschikking staat. In principe huurt u uw eigen externe werknemers in die deel uitmaken van uw eigen team. Dit externe ontwikkelteam kan worden beheerd door uw eigen mensen of door externe managers.

outsourcing vs outstaffing

Het belangrijkste verschil is dus dat outsourcing verwijst naar de volledige projectuitvoer door de partner, terwijl outstaffing het inhuren en onderhouden van contact met individuele ontwikkelaars mogelijk maakt.

Voor- en nadelen van outsourcing

Voordelen
– de ontwikkelpartner is verantwoordelijk voor de kwaliteit en levering
– er is minder/geen projectmanagement van uw kant nodig
– de ontwikkelpartner is volledig verantwoordelijk voor alle apparatuur en software die nodig is om het project te voltooien
– u hoeft niet deel te nemen aan het wervingsproces

Nadelen
– u heeft minder macht om in te grijpen en/of het ontwikkelproces te controleren
– wanneer het project niet goed afgekaderd is, kunnen de kosten hoger uitvallen dan bij outstaffing
– de uurtarieven liggen vaak hoger dan bij outstaffing

Voor- en nadelen van outstaffing

Voordelen
– outstaffing biedt de mogelijkheid geweldige ontwikkelaars aan te nemen zonder hoge uurtarieven en belastingen te moeten betalen
– er een flexibiliteit bij het verhogen of verlagen van het aantal ontwikkelaars dat u inhuurt
– volledige controle over het ontwikkelproces
– volledige toegang tot uw ontwikkelaars
– de tarieven voor outstaffing zijn lager dan die van andere bedrijfsmodellen

Nadelen
– de communicatiekanalen en het proces moeten van hoge kwaliteit zijn, anders kan het problemen veroorzaken
– alle leveringsproblemen zijn de verantwoordelijkheid van u als klant

Wat zou de beste keuze zijn?
Aangezien u nu het verschil kent tussen beide opties, wil ik u meenemen in de beste keuze voor uw bedrijf. Of u beter voor outsourcing of outstaffing kan kiezen is afhankelijk van uw behoeften.

Als uw bedrijf niet erg op technologie is gericht en u geen interne specialisten hebt om toezicht te houden op het werk van het ontwikkelteam, zal outsourcing de beste oplossing voor u zijn.

Aan de andere kant, als u goed gedefinieerde processen en de juiste mensen hebt om het team op afstand te beheren, dan zal outstaffing de voorkeur hebben. Elk geval is echter uniek en het is altijd belangrijk om eerst experts te raadplegen.

Als u een deskundig advies nodig hebt over outsourcing vs outstaffing, neem a.u.b. contact op met info@shoreteams.com of 0512-202035. Wij weten zeker u te gaan helpen bij het maken van de juiste remote development keuze(s) voor uw business.

Voor meer informatie: shoreteams.com.