Top 10 Digitale Trends in Banking

Klanten hebben tegenwoordig veel verwachtingen ten aanzien van bankoplossingen, zowel de zakelijke als particuliere klanten. Terwijl een geweldige UX / UI op mobiel en internet applicaties al iets is dat de meeste bankklanten als vanzelfsprekend beschouwen, is er nog steeds veel ruimte voor verbetering. In het volgende artikel lichten we enkele van de meest belangrijke digitale trends in banking toe. Deze trends zullen waarschijnlijk de manier veranderen waarop banken hun producten en diensten benaderen, en de manier waarop klanten ze gebruiken.

trends in banking

TOP 10 DIGITALE TRENDS IN BANKING

Trend 1: voorzichtig conservatisme

Met andere sectoren die voorop lopen in het omarmen van nieuwe technologieën, zijn banken een stuk conservatiever. De banksector is dan ook traditioneel gekenmerkt door haar stabiliteit en veiligheid, de zogenoemde ‘banker’s promise’. Om de beste klantenervaring te kunnen blijven bieden, zullen banken, zij het trager, de nieuwe technologieën moeten omarmen.

Trend 2: investeringen in clouddiensten

De meeste banken maken minder winst dan dat ze zouden willen. Daarom is er vanuit de stakeholders een enorme behoefte aan het verminderen van uitgaven. Tegelijkertijd is er een dringende noodzaak om automatisering en opkomende technologieën toe te passen, om zo de klantervaring te verbeteren. Kortom, banken zullen hun investering in cloudservices moeten verhogen. Cloud delivery-modellen zoals Infrastructure as a Service (IaaS), Software as a Service (SaaS) en Platform as a Service (PaaS) blijven dan ook bovenaan de agenda van bankiers staan.

Trends 3: niet-traditionele spelers maken hun intrede

Er zijn verschillende niet-traditionele spelers toegetreden tot de financiële dienstverlening, vanuit telecom, consumentenservice en maatschappijen met mobiele wallets. Hoewel het niet volledig functionerende banken zijn, bieden deze bedrijven geldoverdrachten, mobiele portemonnees, digitale betalingen, klantenkaarten en andere soortgelijke faciliteiten. Banken zijn zeer traag geweest om deze ontwikkelingen te omarmen en de ‘disruptors’ hebben deze kans gebruikt om de kloof en het aanbod te vullen met handige alternatieven. Feitelijk is het traditionele conservatisme van banken verantwoordelijk geweest voor de toetreding van deze niet-traditionele spelers. Tenzij banken nu stappen gaan maken m.b.t. technologie, zullen deze disruptors binnenkort traditionele bankgebieden gaan betreden.

Trends 4: verdere groei van digitale technologieën
Er komen steeds meer fintech en niet-traditionele spelers in de financiële sector. Dit zorg voor druk bij traditionele banken om hun digitale technologieën verder te ontwikkelen. Resultaat hiervan is dat grenzen verlegd worden, er veel meer gebruik wordt gemaakt van social media, banken zich bezig houden met oplossingen op het vlak van mobiel bankieren en andere digitale diensten waarvan de klant overal op elk moment gebruik kan maken. Banken zullen hun dienstverlening uitbreiden, om zo de winkelervaring van vandaag bij te kunnen houden. Digitalisering is dan ook de meest belangrijke strategie voor banken in 2018 en de komende jaren.

Trends 5: geavanceerde analytics en business intelligence

Verbeterde statistische methoden hebben geholpen inzichten en analyses te krijgen die voorheen niet mogelijk waren. Hoewel de banksector business intelligence (BI) traag heeft overgenomen, zal de sector vanaf 2018 beginnen met geavanceerde analyses. Denk hierbij o.a. aan: data mining, big data en emotional data. Hiermee verzamelt en slaat een bedrijf bedrijfsgegevens op, die vervolgens geanalyseerd kunnen worden en kunnen helpen bij de besluitvorming. Computationele methoden zijn inmiddels ook verder ontwikkeld en ze zullen analytics helpen verder te groeien. Dit alles zal banken helpen hun concurrenten voor te blijven en een betere klantervaring te bieden.

Trends 6: internet of things, artificial intelligence en algoritmes

Er zijn verschillende nieuwe technologieën die de wereld razendsnel hebben veroverd en een van hen is blockchain-payments. Het heeft een aanzienlijke impact op traditionele bankdiensten om de nieuwste valuta-opties en betaalmethoden aan klanten aan te kunnen bieden. Volgens The Financial Brand, “While financial services is the sector most likely to be disrupted, blockchain technology is poised to improve customer experience, streamline product features, and enable our global economic system to reshape market structures that will impact us from Wall Street to Main Street.”

Openbare cloudservices die door banken worden aangeboden, maken nu tracking- en controle van informatie gemakkelijk voor zowel de klant die zijn uitgaven wil bijhouden en voor financiële instellingen bij het bekrachtigen van leningen. Cognitieve computing is een andere gebied dat banken helpt emotioneel contact te leggen met klanten.

Trends 7: focus op innovatie

Digitale innovatie zal niet langer een optie zijn, maar een noodzaak. Het zou simpelweg onmogelijk zijn om niet te innoveren, in termen van producten en diensten. Banken worden steeds meer bedreigd door niet-traditionele spelers, en dit zal banken ertoe aanzetten te innoveren en producten en diensten creëren die van waarde zijn voor gebruikers. Banken zullen met name moeten focussen op innovatie, omdat neo-banken het traditionele grondgebied al hebben aangetast. In feite zullen banken innovatie gaan beschouwen als noodzakelijke investering. Dit zal helpen innovatie te stimuleren in de industrie, op een paradoxale manier. Banken en fintech-bedrijven hebben elkaar lang als tegenstanders gezien. Echter zullen ze met elkaar gaan samenwerken. Banken zullen steeds meer in moeten zien dat fintech-bedrijven betrouwbaar en betrouwbaar kunnen zijn. Fintech-bedrijven zijn beter (en sneller) in het omarmen van nieuwe technologieën. Banken hebben hun goede reputatie en klantenbasis als voordeel. Samenwerken zal hen beiden helpen. Banken zullen vooral baat bij een dergelijke samenwerking hebben, omdat ze nu in staat zijn om superieure technologie te gebruiken.

Trends 8: real-time aangepaste producten

Het verspreiden van real-time informatie zal één van de belangrijkste ontwikkelingen van banken in 2018 worden. Dit kan in de vorm van transacties en financiële inzichten, dankzij gebruikmaking van algoritmes. Daarnaast kunnen banken deze diensten aanbieden gebaseerd op analyses. Analytics biedt banken ook de mogelijkheid om op maat gemaakte producten te ontwikkelen, welke real-time kunnen worden aangeboden en uitgebreide mogelijkheden hebben. Klanten zullen hiervan waarschijnlijk gaan profiteren.

Trends 9: verbeterde multichannel levering

Banken zullen meerdere kanalen blijven gebruiken om hun diensten aan te bieden, zelfs wanneer de meeste banken digitaal gaan. Aangezien veel banken het relatief moeilijk maken om online bankrekeningen te openen, zullen fysieke vestigingen een rol blijven spelen. Echter, andere kanalen zoals mobiel en online bankieren zullen in een razend tempo blijven groeien. Deze verbetering zal deels afkomstig zijn van verhoogde investeringen in innovatie, en ook een vergrote adoptie van cloud technologieën. Een steeds digitalere klantengroep maakt gebruik van self-service touchpoints als een eerste contactpunt. Callcenter-agents en fysieke vestigingen zullen alleen ingezet worden bij complexere opdrachten. Deze verplaatsing van transactionele interacties naar digitale kanalen zal ervoor zorgen dat de interacties met de agents en medewerkers op fysieke vestigingen belangrijker dan ooit zullen zijn in het bouwen van menselijke relaties met klanten.

Trends 10: digitale betalingen en uitbreiden van de wallet-markt

De mobiele wallet-industrie heeft in de afgelopen 5 jaar een sterke groei doorgemaakt, gestimuleerd door een betere acceptatie van technologie, algemene groei van de e-commerce-industrie en toenemende behoefte aan gemak bij de consument. Deze groei is gepaard gegaan met een uitbreiding van de digitale betalingsinfrastructuur. Naarmate het gebruik van mobiel internet en smartphones toeneemt, zullen mobiele portefeuilles met hun gebruiksgemak en gemak naar verwachting in populariteit blijven groeien.

SHORE teams bemiddelt in het bouwen van remote development teams. Wilt u weten hoe wij u kunnen helpen met technologie aan bovenstaande trends te voldoen? Neem dan eens vrijblijvend contact op.